۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

یک پیشنهاد: راه‌اندازی یک گوگل ریدر ایرانی

چند روزیست که خبر بسته شدن گوگل‌ریدر، فضای مجازی ما ایرانی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌دانم قرار است شرکت گوگل چه بلایی سر ریدر بیاورد یا قرار است از ترکیب گوگل پلاس و گوگل ریدر چه فضایی درست شود. آن‌چه می‌دانم این است گه گوگل ریدر یا به قول خودمان گودر، کار در فضای مجازی را برای ما ایرانی‌ها که با مشکلاتی از قبیل فیلترینگ مواجه هستیم بسیار راحت‌تر کرده است. از طرفی دیگر پی‌گیری این همه وبلاگ فارسی زبان از طریق چنین سرویسی بسیار ساده‌تر از را‌ه‌های دیگر است.
شرکت گوگل هم نهایتا یک بنگاه اقتصادی‌ست که قرار است خدماتی به مشتریان خود ارائه کند و در قبال آن سود ببرد و طبیعی‌ست هر از چند گاهی برای کسب سود بیشتر و یا رقابت با سایر شرکت‌های فعال در جهان، تغییر و تحولی در خدمات خود ایجاد کند. به هرحال به نظر می‌رسد که این حق طبیعی این شرکت است که مثلا از فردا اگر دلش خواست کلا هیچ سرویسی به مردم دنیا ارائه نکند و به نظر می‌رسد در این میان خواست امثال من و شما هم تاثیر چندانی در تصمیم‌گیری‌های کلان آن شرکت ندارد.
من پیشنهادی دارم. راستش تخصصی در این زمینه ندارم و صرفا به عنوان یک کاربر اینترنت پیشنهاد خود را مطرح می‌کنم و امیدوارم افرادی که تخصص بیشتری در حوزه فناوری اطلاعات دارند بیشتر به این موضوع بپردازند. پیشنهادم این است که با توجه به تعداد زیاد کاربران اینترتت در ایران و تعداد وبلاگ‌های فارسی زبان، یک سرویس مشابه گوگل ریدر برای خودمان راه بیندازیم. به نظر من که کار ناشدنی نیست. تجربه‌هایی همچون «لایک‌خور» نشان داده است که راه‌اندازی چنین سرویس‌های وطنی با استقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد و قطعا با توجه به در نظر گرفتن سلایق و نیازهای کاربران ایرانی حتی از گوگل ریدر هم مفیدتر خواهد بود.
نمی‌دانم پیشنهادم چقدر عملی‌ست ولی به هر حال بد نیست اگر به چنین چیزهایی فکر کنیم. می‌توانیم مثلا اسم ریدرمان را هم بگذاریم «خواننده سبز» یا «آریا ریدر»!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر